Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal erről az IKEA lámpagarnitúráról és a világ egyik legismertebb bútoráruházláncáról.
Az IKEA bennem mindig vegyes érzéseket keltett. A nyugati kultúra és ízlés betörése a vasfüggöny lehullása után engem is ámulatba ejtett. A lehetőségek kiapadhatatlan tárházát nyújtotta akkor az IKEA, melynek évenként érkező katalógusa felért egy második karácsonnyal, de legalábbis egy három estés, szuper izgalmas mini sorozattal.
Egy napsütötte, vidám, átgondolt élet illúzióját ízlelgettük napokig, a véget nem érő fotók nézegetése közben. Az első saját termékek és az első saját összeszerelések már másfajta élményt nyújtottak, főleg amikor családi körben zajlottak, s a generációkon keresztül történő örökíthetőség sem lett erénye az IKEA termékeknek. Ma irigységgel vegyes csodálatot érzek az IKEA iránt.
Ingvar Kamprad, aki már gyermekkorában gyufa és bringa eladással gazdagította zsebpénzét, 1943-ban, 17 évesen alapította az IKEA-t. Eleinte apróságokat kínált, majd 1948-ban, a környező településeken tevékenykedő bútorgyártók kapacitását kihasználva, elkezdett bútorokat árulni. Már ekkor megfogalmazódott az IKEA ars poeticája, a demokratikus design előfutára: a „jó dizájnt és funkciót, elérhető áron” szlogen.
A legendás IKEA katalógust első ízben 1951-ben adták ki, majd a lapra szerelés zseniális ötlete 1956-ban indult el. Ezt követően megnyílt az első bemutató terem, majd 1958-ban, 6700 négyzetméteren az első áruház, s ezen belül 1960-ban az első étterem. S eközben, ne feledjük, a 20. század elképesztő innovációs forradalmának második hulláma, az űrkorszak, a futurizmus, a modernizmus mind-mind tombolt. A IKEA a maga skandináv nyitottságával végig lépést tartott a világgal, folytonosan teret engedve az új gondolatoknak, generációkon keresztül lehetőséget adva a tervezőknek, akiket egyébként minden sorozatnál név szerint megtalálunk, újszerű elképzeléseik megvalósításához.
A ’90-es évekre már több tucatnyi országban honosították meg az IKEA kultúrát, s hozták el a fiatalos és leleményes lakberendezés lehetőségét. A 2000-es évek az IKEA számára is a világháló meghódításáról, a 2010-es évek a limited edition, azaz a limitált példányszámban kiadott sorozatokra és a fenntarthatóságra való fókuszálás jegyében telt.
Most pedig ránézek erre a lámpagarnitúrára, amely az 1990-es évek elején készült, és nem tudok mást érezni mint csodálatot. Ki volt az az őrült, aki ezt kitalálta, és melyik végtelenül optimista engedte, hogy gyártsák ezt az elképesztő valamit, ami lámpa és szobor és növény és fa és csodabogár olyan fénnyel, hogy egy jól felszerelt karácsonyfa is megnézheti magát ha mellé kerül. Ki lehet ennyire jókedvű és zizi is, hogy ezt meg merje csinálni. Nem más, mint a 20. század lakberendezési népnevelője, az IKEA.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!