„Ez egy mesevilág” – mondja hivatásáról mesélve Gippert László restaurátor. A Magyar Nemzeti Galéria restaurátor-műhelyének varázslatos atmoszférája minket is megérintett.
A Galéria legfelső szintjén található, nagy belmagasságú teremben különleges látvány fogadja a belépőt: a tetőablakon keresztül beáradó napfény már önmagában is megkapó, a falon és az állványokon elhelyezett festmények színeinek kiemelésével és hangsúlyozásával pedig egyenesen lenyűgöző hangulatot teremt.
– A képek restaurálásához elengedhetetlen a természetes fény – magyarázza vendéglátónk, a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum restaurátor főosztályának vezetője. Gippert László 1973 óta dolgozik az intézményben, így nem csoda, hogy minden négyzetcentimétert és minden egyes festményt ismer.
– A restaurátor feladata, hogy az adott mű sértetlen felületeit megóvja, a hibás részeket pedig kijavítsa. Alapszabály, hogy csak és kizárólag a sérült részekhez szabad festéssel hozzányúlni, és a környezetének megfelelően kell kiretusálni. A műveken változtatni szigorúan tilos! – avat be a szakma rejtelmeibe Gippert László.
Amikor egy alkotás nagyobb része sérült vagy hiányzik, két eset lehetséges. Ha ismerjük az eredetit, mert például van róla fotó, annak alapján állítják helyre a szakemberek, akik mindvégig egészen apró ecsetvonásokkal dolgoznak, az esztétikai teljesség igényét szem előtt tartva. Amennyiben viszont semmilyen forrás nem maradt fenn egy művel kapcsolatban, akkor hiányos állapotban hagyják.
– Mindig kis pöttyökkel, vonalakkal dolgozunk, ezzel az aprólékos, időigényes módszerrel érjük el, hogy amit csinálunk, ne csússzon át a hibahatáron – magyarázza a szakember.
Elszakadt, bepiszkolódott, meghullámosodott, peregni kezdett róla a festék – a legtöbb kép ilyen problémák miatt kerül a restaurátor-műhelybe, ahol minden bajra találnak megoldást. Egy-egy régi darab sok kihívással szembesíti a restaurátorokat, de a legtöbb folyamatot vissza lehet fordítani, újra lehet kezdeni, csak a tisztítás jelent kivételt.
Ha például a retusálásnál elrontanak valamit, lemossák a felvitt festéket, ha nem sikerül kisimítani a vásznat, ismét nekilátnak a vasalásnak – gondolták volna, hogy vasalóval szüntetik meg a gyűrődéseket és a hullámosodást? –, de ha „túltisztítanak” egy festményt, akkor nincs visszaút.
– Minden nehézsége ellenére ez az egyik legcsodálatosabb része a munkánknak – vallja László –, hiszen a folyamat során a poros, kormos, megkopott mű visszanyeri régi fényét, és ismét eredeti szépségében tündökölhet.
Amikor a legélvezetesebb szakaszról kérdezzük, némi tűnődés után a retusálást említi: – Ez a hab a tortán. Hosszasan pepecselünk, de ne menjen restaurátornak az, aki nem bírja az ilyen jellegű feladatokat. Egészen különleges élmény: szinte belépünk az előttünk lévő kép világába, teljesen elmerülünk, elveszünk benne. A mi hivatásunk egy igazi mesevilág, és nagyon lehet szeretni.
A Lakáskultúra Online ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legújabb lakberendezési trendekért, kreatív ötletekért és a magazinnal kapcsolatos friss infókért, valamint látogass vissza a www.lakaskultura.hu-ra, ahol új lakásokkal, tippekkel várunk minden nap!